Kommerciel ytringsfrihed

Ytringsfriheden i Danmark gælder ikke kun personer, men også virksomheder og er garanteret af EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder og dermed i sidste ende den Europæiske Menneskeretsdomstol. Beskyttelsesniveauet er dog lavere og kan tilsidesættes af hensyn til almenvellet ud fra objektive faktorer som fx sundhed.

Vi ser derfor også oftere og oftere politiske indgreb i den frie markedsføringsret, der er begrundet med hensyn til almenvellet. Ofte er det reelt, og dermed også støttet af Dansk Annoncørforening. Det gælder fx for restriktioner på markedsføring af tobak, alkohol og usunde fødevarer. Vi er blandt andet med til at håndhæve disse restriktioner i Forum for Fødevarereklame, Alkoholreklamenævnet og Læskedrikreklamenævnet.

Men hensynet til almenvellet bliver også brugt som løftestang for politiske indgreb i virksomheders ret til at markedsføre lovlige produkter, som ikke kan siges at være begrundet i objektive faktorer.

Det seneste eksempel er det såkaldte kviklånsindgreb, der indførte et generelt og et specifikt forbud i Markedsføringsloven, der afskærer banker fra at benytte sig af de mest almindelige former for digital annoncering. Forbuddene blev ikke begrundet med evidens eller analyser af objektive sundhedsforhold. Det er derfor Dansk Annoncørforenings opfattelse, at de udgør et indgreb i den kommercielle ytringsfrihed, som strider mod EU’s Charter om Grundlæggende Rettigheder. Derfor kæmper vi for at få ændret loven.

Bliv involveret

Vil du vide mere om, hvordan vi arbejder for at sikre virksomheders frie ret til at markedsføre lovlige produkter så ring eller skriv til Holger Wilcks på tlf. 2621 0045 eller holger@annoncoer.dk