Tre sager om praksis i fortolkningen af spamreglerne

Den 21. december 2018 fik vi en ny spamvejledning. Siden offentliggørelsen har Forbrugerombudsmanden vurderet flere virksomheders markedsføring og deres overholdelse af spamreglerne. Her er de seneste 3 eksempler på praksis.

Chatbots og direkte henvendelser på Facebook

En datingside havde sendt beskeder til forbrugere via Facebook i strid med spamforbuddet. Datingsiden havde lavet et opslag, hvor brugerne skulle tagge en ven, der manglede en kæreste. Datingsiden havde oprettet en chatbot på Facebook, som sendte beskeder til personer, der taggede eller kommenterede opslaget. Beskederne indeholdt markedsføring af datingsiden

Forbrugerombudsmanden vurderede, at henvendelserne var elektronisk post og med henblik på markedsføring. Henvendelser var derfor sendt i strid med spamforbuddet.

Det ændrede ikke Forbrugerombudsmandens vurdering, at forbrugerne forinden havde kommenteret et af virksomhedens Facebook-opslag. En kommentar til et opslag er ikke et samtykke til, at virksomheden må sende markedsføring til forbrugeren.

Belønninger og betingelser for samtykke til markedsføring

Forbrugerombudsmanden modtog en anmodning om forhåndsbesked fra en virksomhed, der ønskede at betinge indmeldelse i sit fordelsprogram med rabatter af, at medlemmerne skulle give samtykke til at modtage markedsføring fra virksomheden. Medlemmerne kunne efter indmeldelsen trække samtykket tilbage uden at miste medlemskabet, og virksomhedens produkter kunne købes til normalpris af kunder, der ikke ønskede at melde sig ind i fordelsprogrammet.

Det var Forbrugerombudsmandens vurdering, at et samtykke til at modtage markedsføring ville være givet frivilligt, selvom det var en betingelse for at indmelde sig i fordelsprogrammet.

Hvis en virksomhed belønner et samtykke til at modtage markedsføring med fx en rabat, skal samtykket dog stadig leve op til markedsføringslovens krav. Samtykket må derfor fx ikke være forhåndsafkrydset.

Markedsføringslovens § 10. stk. 2. om “egne tilsvarende produkter”

En billetformidler kunne ikke anvende undtagelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 2, til at sende markedsføring ud til kunder, der havde købt en billet på billetformidlerens platform til en samarbejdspartners event. Billetformidleren ønskede at sende markedsføring ud om andre samarbejdspartneres events, der også kunne købes på billetformidlerens platform.

Undtagelsen i markedsføringslovens § 10, stk. 2, kan kun anvendes til at sende markedsføring ud om egne tilsvarende produkter. Undtagelsen kan derfor ikke bruges til at sende markedsføring ud som samarbejdspartneres produkter.

Holger Wilcks