Stop for spamanklager for kundeservice på de sociale medier

Hvornår får I vare X på lager igen?”, ”hvor kan jeg købe vare Y?”, ”hvad kommer vare Z til at koste?

Når din virksomheds kundeservice svarer forbrugeren på den type spørgsmål i kommentarsporet til jeres egne indlæg, eller som spørgsmål slået op på jeres væg, risikerer i at komme i søgelyset for en spamanklage. Efter I svarer får forbrugeren nemlig en notifikation, der gælder som elektronisk post – derfor skal I have et samtykke.

Det er selvfølgelig hverken i forbrugerens eller annoncørernes interesse, at man ikke kan yde almindelig god kundeservice på de sociale medier uden at risikere en bøde. Når Dansk Annoncørforening derfor i dag har sendt sit høringssvar til Forbrugerombudsmandens udkast til ny spamvejledning, har vi sat fokus på uklarheder og urimeligheder som denne.

Nu ser vi frem til en vejledning, der forhåbentlig er til fælles glæde for forbrugere og virksomheder.

Holger Wilcks