Linkbuilding kan være skjult reklame, indskærper forbrugerombudsmanden

Søgeresultater er også reklame

Skjult reklame er forbudt i Danmark. At det også gælder for linkbuilding har Forbrugerombudsmanden i dag orienteret 19 bureauer og webvirksomheder om.

Googles søgemaskine forsøger altid at give brugeren de mest relevante søgeresultater. Når søgealgoritmen skal vurdere, hvor højt et søgeresultat skal være placeret, ser den blandt andet på, hvor mange der linker til siden eller domænet ud fra devision om, at jo flere der linker til et resultat, jo vigtigere og derfor mere relevant er det nok også.

Når virksomheder søgemaskineoptimerer, har de derfor længe forsøgt at få så mange links som muligt til at pege på deres domæne. Det kalder man linkbuilding, og det har i årevis været en hel industri i sig selv.

For en annoncør foregår linkbuilding ofte ved, at man betaler en samarbejdspartner som fx et digitalt bureau eller et mediebureau for at blive placeret højere i Googles organiske søgeresultater. Det foregår typisk ved, at de pågældende virksomheder skriver gæsteartikler til andre sider eller blogs, som så linker til annoncørens side. Det skaber flere links til et tilsyneladende mere populært site og dermed også en højere placering i søgeresultaterne.

I mange af disse artikler bliver det dog ikke oplyst, at de er skrevet mod betaling for at give en annoncør et bedre søgeresultat og dermed bedre markedsføring. Det gør dem til skjult reklame, hvilket er forbudt i Danmark.

Dagbladet Politiken satte fokus på den skjulte reklame i en serie artikler i august 2019. På den baggrund gik Forbrugerombudsmanden ind i sagen, hvilket nu har ført til, at 19 mediebureauer og webvirksomheder er blevet orienteret om markedsføringslovens forbud mod skjult reklame. Forbrugerombudsmanden har dermed ikke taget stilling til, om de pågældende virksomheder har brudt loven.

Hvad betyder det for annoncører?

Først og fremmest er det vigtigt at vide, at Google opfatter linkbuilding som en dårlig praksis, da betalte links ofte har en dårlig kvalitet, der går ud over søgeresultatets relevans. Derfor er linkbuilding langt fra den effektive SEO-teknik, som det har været.

Hvis en annoncør laver en aftale med et andet site om, at sitet linker til annoncørens hjemmeside, vil der være et kommercielt formål med ledsagende tekst eller billeder. Det skal være tydeligt for forbrugeren. Ellers vil teksten være vildledende og i strid med forbuddet mod skjult reklame.

Er formålet med teksten at linke til virksomhedens hjemmeside, skal den derfor være tydeligt markeret med ord som”annonce” eller ”reklame”, så en forbruger uden videre kan se, at der er tale om et markedsføringstiltag. Ifølge Forbrugerombudsmanden er der dog en undtagelse. Hvis den kommercielle hensigt er tydelig, behøver man ikke at markere særskilt, at der er tale om markedsføring. Det er vores vurdering, at det kun gælder, hvis der er tale om en decideret annonce. Vi opfordrer vores medlemmer til at bruge markeringen ”reklame” i alle andre tilfælde.

Forbuddet mod skjult reklame dækker alle dele af markedsføringen og dermed også det tekstuddrag, som bliver vist eksempelvis i Googles søgeresultater. Det skal derfor også tydeligt fremgå af disse uddrag, at der er tale om markedsføring. Vi anbefaler derfor, at man ikke benytter sig af Googles automatiske uddrag, men i stedet indtaster det manuelt og indleder med ordet ”reklame”.

Vil du vide mere?

Kontakt Holger Wilcks, adm. dir. For Dansk Annoncørforening via mail til holger@annoncoer.dk eller telefon 2621 0045, hvis du vil vide mere. Du kan også læse mere om blandt andet lovgrundlaget på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Holger Wilcks