Hvad kan annoncører forvente fra EU i 2021?

Her er, hvad 2021 byder på

EU-kommissionen har offentliggjort sit arbejdsprogram for 2021. Det indeholder en række initiativer, der vil få betydning også for danske markedsførere.

Kommissionens arbejdsprogram for 2021 består blandt andet af en plan for en europæisk digital skat, der skal behandles i 2. kvartal, hvis de nuværende forhandlinger om en global løsning fejler.

Persondatabeskyttelsen er også højt på dagsordenen i form af den såkaldte Data Act, der skal regulere brugen af kunstig intelligens og i form af datalovgivning som ePrivacy-regulativet, der skal sikre EU-borgerne bedre kontrol over egne data.

Det tyske EU-formandskab har fremsat en ny kompromistekst for ePrivacy, som er til behandling 11. november. Blandt de vigtigste punkter er, at ”legitim interesse” er fjernet som muligt behandlingsgrundlag for virksomheder. Det er det mest benyttede behandlingsgrundlag i den digitale markedsføringskæde.

Vedtagelsen af Digital Services Act (DSA) vil sandsynligvis også først finde sted i 2021. DSA skal især regulere dominerende onlinemediers annoncemodeller, ansvar for indhold og konkurrencevilkår. Målet er blandt andet at skabe større gennemsigtbarhed for annoncører og forbrugere.

Derudover vil 2021 byde på en lang række initiativer, der på markedsføringsfronten især er af betydning for specifikke brancher som fødevare og detail. Det drejer sig blandt andet om en europæisk kræftplan og initiativer som skal beskytte børn og unge mod usunde fødevarer.

Læs EU-kommissionens arbejdsprogram.

Vil du vide mere?

Kontakt Holger Wilcks på mail til holger@annoncoer.dk eller ved at ringe 2621 0045.

 

 

 

 

 

 

Holger Wilcks