Global marketing procurement og vejen til værdiskabelse

Fra omkostningsreduktion til værdiskabelse

Project Spring er et globalt sourcinginitiativ under World Federation of Advertisers (WFA) og blev lanceret i 2018. Formålet var at samle et team af dybt erfarne og visionært tænkende globale ledere, der kunne transformere marketing procurement fra en omkostningsfokuseret gatekeeper til en værdsat partner i den marketingbårne forretningsudvikling.

Initiativet udspringer af WFA’s Sourcing Forum, der samler over 1300 globale og regionale marketing procurement-eksperter på tværs af tre kontinenter. Medlemmer af Dansk Annoncørforening kan deltage her.

Baseret på 2 års arbejde identificerer Project Springs rapport nu de elementer, der i særlig grad påvirker opfattelsen af marketing procurement, og den analyserer de fremskridt, der er sket, siden WFA lancerede sit initiativ.

Rapporten undersøger flere uafhængige initiativer lanceret af store annoncører under WFA og ser på, hvordan disse har udviklet marketing procurement-funktionen, så den ikke bliver forældet, irrelevant eller en barriere for vækst.

Project Spring skal tjene som inspiration og skal sætte en stopper for det kapløb mod bunden, som marketing procurement i praksis bidrager til nogle steder: sub-optimal omkostningsreduktion og snævert fokus på at sænke transparente betalingsstrømme. Rapporten er ikke et handlingsplan til at udvikle en perfekt praksis, men den kan være en start på rejsen derhen.

Få rapporten

Skriv til os på info@annoncoer.dk, hvis du vil have tilsendt en kopi af rapporten. Den er forbeholdt medlemmer af Dansk Annoncørforening.

Bidragydere

Ekaterina Agafonova, Global Strategic Sourcing Director Commerce, Heineken; Tracy Allery, Associate Director, Global Procurement, Agencies & Marketing Excellenze, Mondelez; Myriam Benichou, Global Marketing Sourcing Director, L’Oréal; Jose Gonzalo Bisquerra, Vice President Marketing & Sales Global Procurement, GSK; Christopher Kredo, Vice President Procurement – Global Demand, Mars Inc.; Jennifer McLachlan, Director, Brand Building Purchases, P&G; Michael Pues-Tillkamp, Head of Marketing Procurement, IKEA; James Taylor, Global Procurement Director, Media, Digital and Consumer Planning, Diageo.

 

Holger Wilcks