Fra "hvad giver vi?" til "hvad får vi?"

Et nyt, globalt initiativ på tværs af brancher skal forbedre indkøbs- og procurementafdelingers praksis, når de køber marketingydelser.

Dansk Annoncørforening er et aktivt medlem af WFA (World Federation of Advertisers), som den 21. maj offentliggjorde et nyt tiltag, nemlig et Global Sourcing Board.

Ambitionen er at repositionere procurement som en driver af vækst fremfor en jæger af besparelser. Kultur og tilgang i sourcing teams skal transformeres, og perceptionen hos marketing, finans og bureauer skal ændres.

Initiativet bygger på en WFA-undersøgelse offentliggjort i 2018 blandt 65 ledende marketing procurement-ansvarlige i oftest globale roller hos 65 multinationale virksomheder. Den viste, at mens 4 ud af 5 kunne bekræfte, at der i deres virksomhed er en intention og et mandat til at marketing og procurement skal arbejde tæt sammen, oplever under en tredjedel, at det sker i praksis. Hele 92 % mente, at måden deres rolle blev opfattet internt kunne forbedres væsentligt.

Hovedopgaven for det nye Global Sourcing Board er Project Spring, der skal omforme marketing-procurement fra en omkostningsdræber til en værdifuld strategisk forretningspartner for alle stakeholders. Det forudsætter, at procurement kan levere på 4 nøgleelementer:

  • Marketing skal vurderes som en investering og ikke en omkostning.
  • KPI’er skal revurderes, så fokus ikke er på omkostninger, men på værdiskabelse.
  • Procurement-teams skal kunne levere mere end bare de grundlæggende kontraktforhandlinger.
  • Procurement skal ses som en vækstskaber og ikke som en hindring.

WFA’s Global Sourcing Board består af procurementansvarlige fra 12 multinationale virksomheder herunder IKEA, L’Oréal, Nestlé og Mars. Dansk Annoncørforening følger op når de første, konkrete initiativer bliver søsat.

Læs hele pressemeddelelsen fra WFA her.

Holger Wilcks