EU-kommissionen præsenterer 2020-plan for den digitale økonomi

EU fokuserer på den digitale økonomi

Ansvarlighed, konkurrenceret, kunstig intelligens og persondatabeskyttelse er blandt de fire hovedområder, som Ursula von der Leyens kommission vil arbejde med i 2020. Alle disse områder vil have betydning for, hvordan annoncører kan markedsføre sig fremover.

Af kommissionens arbejdsplan for 2020 fremgår det, at EU skal fremlægge og samordne politikker for:

  • Digital Services Act (DSA) som skal lanceres i Q4 2020. Det betyder strengere krav til store techplatformes medieansvar.
  • Fokus på at samordne konkurrenceret inden for EU for bedre at kunne håndtere digitale udfordringer. Sandsynligvis vil man især se på forskellige former for platformøkonomi.
  • Rammebetingelser for kunstig intelligens. Kickoff vil være i form af en offentlig høring i februar.
  • En evaluering af GDPR, som skal ligge klar i Q2 2020. Baseret på rapporten vil kommissionen overveje tiltag, som kan forbedre persondatabeskyttelsen inden for EU.

Word Federation of Advertisers, som Dansk Annoncørforening er et aktivt medlem af, har udarbejdet en oversigt over EUs kommende digitale politikindsats.

EU Commissions Initiatives 2020

 

Tidslinjen for kommissionens arbejde ser sådan ud:

EU Commissions 2020 Timeline

 

Du kan hente kommissionens arbejdsplan her.

Vil du vide mere?

Kontakt adm. dir. for Dansk Annoncørforening, Holger Wilcks, på telefon 2621 0045 eller på mail til holger@annoncoer.dk, hvis du vil høre mere om, hvordan EUs arbejde vil påvirke jer, og hvad vi gør som forening for at sikre, at danske annoncørers interesserer bliver tilgodeset i lovarbejdet.

Holger Wilcks