Dansk Erhverv skaber ny annoncørforening

Danske annoncørers indflydelse er sikret

Når Dansk Annoncørforening bliver opløst ved udgangen af året, står en ny brancheforening under Dansk Erhverv klar til at tage over. Det sker med deltagelse af den nuværende forenings direktør og med fuld opbakning fra den nuværende bestyrelse.

Efter 73 år fik en skrøbelig økonomi og coronanedlukningerne ram på Dansk Annoncørforening. Siden er der bag kulisserne blevet arbejdet på at skabe en ny selvstændig brancheforening under Dansk Erhverv.

Om baggrunden siger direktør Betina Hagerup, Dansk Erhverv: ”Uden en samlende platform for danske annoncører, vil der ikke være nogen til at repræsentere dem i offentlige, selvregulerende reklamenævn, og der vil ikke være noget kompetent talerør i forhold til lovgivere og samarbejdspartnere. Flere vitale opgaver vil ganske enkelt ikke blive løst til skade for de danske annoncører.”

De kommende uger vil en arbejdsgruppe bestående af CMO’er fra nogle af landets største virksomheder, og med bred repræsentation af brancher, formulere et oplæg til den nye forenings formål, fokus og forretning. Oplægget vil blive præsenteret på en stiftende generalforsamling torsdag den 3. december med henblik på at have en ny forening på plads pr. 1. januar 2021.

Om visionen for den nye forening siger Holger Wilcks, adm. direktør for Dansk Annoncørforening, ”Der skal ikke herske nogen tvivl om ambitionen. Vi ønsker sammen at skabe en væsentligt stærkere forening end den nuværende. En forening, der giver lovgivere på nationalt og EU-plan kompetent modspil og som for alvor styrker medlemmernes effektivitet og faglighed.”

Dansk Erhverv repræsenterer i dag en lang række virksomheder og brancheforeninger inden for handel, videnbaseret rådgivning, tech, oplevelse, transport og service.

Vil du vide mere?

Kontakt adm. dir. Holger Wilcks på telefon 2621 0045 eller mail til holger@annoncoer.dk.

Holger Wilcks