Annoncører trækker sig fra YouTube efter endnu en skandale

Brand safety-problemer får annoncører til at trække sig fra YouTube

En række store annoncører som Spies, McDonald’s og Nestlé har trukket sig fra YouTube. Det er sket i kølvandet på Reddit-brugeren Mark Wattsons afsløring af, at pædofile bruger videoernes kommentarspor til at gøre hinanden opmærksomme på for dem pirrende situationer med børn, hvorefter YouTubes algoritmer understøtter dem ved at foreslå flere lignende videoer.

Du kan se Mark Wattsons video, der startede hele sagen, her:

World Federation of Advertisers, som Dansk Annoncørforening er et aktivt medlem af, har taget kontakt til YouTubes ejere Google, der udtaler, at ”indhold der bringer mindreårige i fare ikke er acceptabelt”.

Google har derfor suspenderet kommentarfeltet på en lang række videoer og ændret algoritmen, så den i mindre grad foreslår videoer med lignende fokus på børn.

På annoncesiden har Google ændret deres politik, så kampagner i standard eller limited mode, ikke længere bliver vist på disse videoer. Google har ikke i den forbindelse meldt ud, hvordan de vil auditere de millioner af videoer med børn, som ligger på YouTube.

Det er værd at bemærke, at der var en fuldstændigt lignende sag i efteråret 2017, som i den tid også fik annoncører som Lidl, Adidas og Deutsche Bank til at trække deres markedsføring på YouTube. Det fik også dengang Google til at love drakoniske sikkerhedsforanstaltninger, der tydeligvis ikke har virket.

Vil man sikre sig som annoncør, er man selv nødt til at tage ansvaret for sin brand safety. I vores whitepaper om brand safety & fraud anviser vi hvordan. Hent det her:

DOWNLOAD

Holger Wilcks