6 virksomheder politianmeldt for vildledende markedsføring

Reglerne for markedsføring af kreditaftaler får rigtig mange virksomheder i klemme. Måske er det på tide at kigge på lovgivningen på ny?

Ifølge Forbrugerombudsmanden har seks udbydere af kviklån overtrådt Markedsføringslovens §§ 5 og 6 om vildledende markedsføring. Derudover mener Forbrugerombudsmanden også, at selskaberne har overtrådt Kreditaftaleloven.

Kreditaftaleloven regulerer virksomhedernes forretningsmodel. Den har vi som annoncørforening ikke nogen holdning til. Men når det gælder overtrædelser af Markedsføringsloven, er det en helt anden sag.

Hvis en virksomhed helt åbenlyst – og måske endda bevidst – overtræder lovgivningen, skal hammeren naturligvis falde. Vildledende markedsføring undergraver forbrugernes tillid og skader dermed i sidste ende alle annoncører. Derfor er det i alles interesse, at man naturligvis overholder Markedsføringsloven.

Når det er sagt, så er antallet af mulige markedsføringskanaler mangedoblet, siden grundstenene til den nuværende lovgivning blev lagt. På mange måder stammer reglerne fra en tid, hvor medievalget hed tv, print og outdoor med masser af plads til alle de pligttekster, advarsler og yderligere informationer en lovgivende myndighed kan drømme om. Men helt anderledes er det på et mobilbanner eller på SEM.

Samtidig har tiderne ændret sig. Færre ejer; flere lejer, leaser og køber på afdrag. Kreditaftalerne har sneget sig ind alle vegne og dermed også alle de krav til oplysninger, vi også som borgere og forbrugere bør kunne se fornuften i.

Med den nye Markedsføringslov, der kom i 2017, forsøgte man at tilpasse lovgivningen til det nye mediebillede. I princippet blev der åbnet for, at pligttekster populært sagt kunne ligge et klik væk. Man glemte bare i skyndingen at ændre de tilsvarende regler i Kreditaftaleloven.

Det betyder, at en virksomhed som fx en låneudbyder eller et leasingfirma, der forsøger at læne sig op ad reglerne i Markedsføringsloven, kan risikere at blive politianmeldt. At det også rent faktisk sker, kan vi se af to sager, der var helt oppe i Højesteret og vende, som endte med store bøder til to bilimportører.

Naturligvis er det en uholdbar situation. Når valget er overstået, vil Dansk Annoncørforening derfor samle en arbejdsgruppe, der har ét formål for øje: At få tilpasset Kreditaftaleloven til intentionerne og opblødningen i Markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse.

Kontakt adm. direktør Holger Wilcks for mere information.

Holger Wilcks